ארגון חופשת סקי

 

סקי הוא ענף ספורט המתבצע בתנאי אקלים קיצוני והפכפך. תשכחו כל מה שאתם מכירים מהחרמון שלנו, שם נדירים הימים בהם הטמפ' צונחת אל מתחת לאפס. באתרי הסקי ברחבי העולם, בעונת הגלישה הטמפ' בד"כ אינה עולה מעל אפס מעלות, ורוב הזמן היא יורדת הרחק הרחק מתחתיו. בימים סגריריים, כשהשמש נעלמת הטמפ' יכולות להגיע למינוס 10 מעלות ואף נמוך מכך.

 

ואם נלוות לכך גם רוח, נזכה להרגיש קור קיצוני בצורה משמעותית. לכן צריך להתלבש חם. נכון, אבל לא מדוייק כי יכול להיות גם ממש חם. איך חם במינוס 10 מעלות? בואו לא נשכח שסקי הוא ענף ספורט.

 

הוא מתבצע תוך כדי מאמץ פיזי לא קטן, וכתוצאה מכך הגוף מתחמם, ומייצר זיעה. מעודפי החום ובעיקר מעודפי הזיעה יש להיפטר. צריך לדעת שברגע שנעצור לנוח או נשב לכמה דק' ולגופינו בגדים רטובים אנו עלולים לאבד חום מהר מידי והדבר מסוכן.

 

גורם נוסף שצריך לקחת בחשבון מאחר ואנו עוסקים בספורט, חשוב שנהיה קלילים, ופחות מסורבלים עם שכבות ביגוד רבות ועבות. לכן נעדיף ביגוד דק, קל וגמיש.

 

אז איך משלבים את כל הדרישות הסותרות האלה? זו בדיוק הסיבה שתחום ביגוד וציוד הסקי  הולך ומתקדם כל הזמן, עם טכנולוגיות חדשות ומותגים רבים ומגוונים. חשוב שתכירו את הדרישות ותדעו מה חשוב ונכון לכם.

 

מה לובשים לסקי?

כדי להתמודד עם הדרישות שתוארו למעלה, הדרך הטובה ביותר היא "שיטת הבצל" או שיטת השכבות. מרבית הגולשים מסתפקים ב2-3 שכבות לפלג גוף עליון, וב1-2 שכבות לפלג גוף תחתון.

  • שכבה ראשונה- שכבה צמודה לגוף, תפקידה פחות למחמם ויותר לנדף זיעה. לצורך כך משתמשים בגופיה ומכנס תרמי.
  • שכבה שניה- תפקידה לשמור על חום הגוף, תוך העברת הלחות הרחק ממנו. לשכבה זו משתמשים בבדי פליס דקים הנקראים מיקרופליס, שעושים את העבודה אך אינם מסורבלים.
  • שכבה שלישית- השכבה החיצונית, אמורה לספק חימום נוסף, לצד הגנה מרוח ורטיבות חיצונית. וכמובן לנדף החוצה את הלחות שהגוף מייצר ולשמור עלינו יבשים. את העבודה הזו עושים מעיל סקי ומכנסי סקי, אשר בשל מורכבות תפקידם ואיכותם פערי המחירים ברכישתם הם הגבוהים ביותר.

 

לאחר שסיימנו להצטייד בפרטי הלבוש, חשוב לא להזניח את האביזרים וציוד הסקי הנלווה- משקפי סקי(גוגלס), קסדה, כובע, מחמם אוזניים וצוואר, כפפות, גרביים, נעלי סקי ומגלשיים.

 

ציוד נלווה- על מה אי אפשר לוותר?

קניית ציוד סקי היא קנייה יקרה יחסית ולכן רבים מוותרים על פריטים שונים במטרה לחסוך כסף. אך על מס' דברים עיקריים מומלץ לא לוותר:

  •  כפפות- כפפות חמות ומתאימות למידות היד יגינו עליכם מפני קיפאון הידיים. מסוכן במיוחד בסביבה של טמפ' מתחת לאפס. כפפות מקצועיות לסקי כוללות מגן פלסטיק מונע פציעות סקי. 
  • משקפי סקי- אי אפשר להפריז בחשיבותה של מסכת הסקי להגנה על העיניים. הקרינה המוחזרת מהשלג הלבן היא בעוצמה גבוהה מאד, בחשיפה ממושכת עלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה לעיניים. בנוסף היא מגינה מפני רוח וחלקיקי קרח ושלג.
  • כובע- מומלץ לרכוש כובע חם שיגן עליכם מפני הקור העז, הכובע צריך לכסות את האוזניים היטב. אם אתם עומדים לבלות שעות ארוכות במסלולי הסקי כדאי לבדוק ולמדוד קסדות מיוחדות המגנות על הראש מפציעה וגם מחממות את האזור.
  • נעלי סקי - החלטתם להשקיע בציוד סקי משלכם, אבל תקציבכם מוגבל, כדאי קודם כל להשקיע בנעלי סקי. נעלי סקי טובות ילוו את הגולש שנים ארוכות ויהיו ערובה לחופשת סקי מוצלחת. אלו צריכות להיות מותאמות בצורה הטובה ביותר לרגלי הגולש, ויש לכך חשיבות עצומה. התאמת נעלי סקי הינו מקצוע מורכב, וחייב להעשות ע"י אנשי מקצוע שהוכשרו לכך. חשוב שתוכלו לחזור לחנות לבצע התאמות שונות או להחליף את הנעליים במידה ואינן מתאימות.
  • מגלשי סקי- מגלשי סקי שונים אחד מהשני בצורה, אורך, עובי, קשיחות, חוזק וסוג החומרים מהם הם עשויים. נבחר את מגלשי הסקי המתאימים לנו ביותר לפי סוג הגלישה שלנו. לדוגמא מגלשיים לסקי אלפיני הם מגלשי סקי עבים יותר בעיקר בחלקם הקדמי  אבל גם בחלקם האחורי לעומת חלקם המרכזי הצר יחסית.
  • מקלות סקי- נועדו לעזור לנו בעיקר בשיפור הטכניקה והיציבות, אבל בפועל רוב הגולשים משתמשים בהם בעיקר בעליות. את אורך המקל יש להתאים לגובה הגולש.