איך לקנות נכון ביגוד סנובורד-סקי לטיול שלכם

 
 
ביגוד סנובורד -כול גולש סנובורד צריך ביגוד מקצועי לסנובורד\סקי נקודה. 
למי ששכח -סנובורד\סקי זה ספורט חורף ו"שלג זה רק מים קפואים", אומנם יש ימי שמש יפים אבל ביגוד קונים  לימים הכי קשים הכי סוערים- שם המיבחן האמיתי מול גנרל החורף.
 בחרמון חם ובזכות זה השלג נהיה רטוב עוד יותר, אז מה עושים?
ובכן קודם כל ביגוד סנובורד\סקי קונים בחנות סנובורד\סקי ולא בחנויות כל-בו לספורט שיש בכל קניון בעולם ואפילו לא בחנויות סקי"לכל המישפחה".

 וכשקונים כדאי לסמוך על החברות היותר וותיקות וידועות מהתחום, אלה שכבר עברו את שלב הפיתוח וההכרות עם צרכי הגולש שרוצה להשאר תמיד יבש אבל בין היתר אוהב גם לשמוע מוסיקה בפארק, ולדבר בסלולארי באמצע ה"אוף פיסט" או סתם לא רוצה להראות כ"לא מבין " או גולש גלים מתלהב! 

למה לא לקנות ביגוד סקי לסנובורד-? גולש הסקי נוגע בשלג רק כשהוא נופל ואינו יושב עליו לכן אין לו צורך באטימות למים גבוהה, הגזרה של הביגוד הדוקה ו"מנסה להחמיא" יותר מכיוון, שתנועות גופו מצומצמות וככלל רמת הפעילות הגופנית רגועה יותר.ולכן הוא יצטרך חימום רב מהביגוד  , סנובורדיסט מתחיל לגלוש כמעט תמיד ממצב ישיבה על השלג, המגע התכוף עם השלג דורש רמת אטימות למים גבוהה יותר.
תנועות הגוף נמרצות יותר לכן צריך ביגוד "רחב" יותר שלא יגביל אותו בתנועה ,זה גם למה הוא יעדיף ביגוד קל יותר ומכיוון שחם לו גם ככה אז נטול ריפוד או חימום.

 בניגוד לישראל  ומאותן סיבות בעולם- גולשי הדור החדש של הסקי ה"פרייסטייל" כולם גולשים עם ביגוד סנובורד.
איך בוחרים ?
 אחד המדדים העקריים ע"פ ניתן להשוות בין רמת הבגד לאחר היא רמת האטימות למים הנמדדת במ"מ ונשימה הנמדדת בגרמים לשטח רבוע ב-24 שעות.

לדוגמא------- על מעיל של חברת#### יהיה כתוב5000 ממ אטימות ו5000 גרם נשימה --מה זה אומר- אטימות= 5000 ממ של לחץ אטמוספרי על שטח בד בגודל אינצ מרובע, דמיינו עמוד מים בגובה של חמש מטר שעומד על ריבוע בגודל אינץ= אם המים לא חדרו את הבד בלחץ הנ"ל אז עמידותו=5000ממ, אותו הדבר נכון לרמות האחרות 10-15-20 אלף ממ,ככל ככל שהמספר גבוה יותר  זה טוב יותר.

 אבל ,וזה האבל הגדול-- לעשות בד אטום זה לא בעייה, אבל גם אטום וגם שינשום החוצה שלא נזיע ונישאר יבשים זה קשה ופה בא נתון הגרמים לעזרתנו- נשימה= 5000 גרם=כמה גרם מים ינדף מטר מרובע של הבד בזמן של -24 שעות,ככל שהמס גבוה יותר תזיע פחות או בכלל לא גם בחרמון ביום שבת וגם כמובן יתייבש לך התחת יותר מהר. 

ביגוד סקי הנמכר בחנויות כל-בו ספורט וציוד Outdoor לרוב יהיה בדרוג 3000ממ בלבד ובקושי נושם בעוד שבסנובורד המינימום כיום הוא  10.000ממ ו10000 גרם. 
וכמובן עובדתית-המספרים רק מספרים חלק מהסיפור-
יש את ה"למינטד-של" שזה בד כפול שהוצמדה לו בלמינציה ממברנה, וה"קוטד-של" שזה בד כפול עם ציפוי טפלון בלבד.
 כך ניתן למצוא ביגוד של חברה אחת ... שרמת האטימות של הבד למים היא 10 אלף מ"מ מול חברה אחרת... שהביגוד שלה ברמת 15 אלף מ"מ אבל במבחן האמיתי שתהן ירטבו באותה מידה, המפתח להבנת הנקרא מאחורי המספר היא בנתון הטכני המציין מאיזה סוג בד עשוי הבגד,כך תלמד כי בד שעבר טיפול טפלון בלבד-מול בד עם ממברנה ובנוסף עבר טיפול דומה ואפילו דרוגו נמוך יותר יחזיק בתנאי אמת טוב יותר מהראשון.

 אם-כך-הפחות מומלצים הם הבדים  המצופים טפלון בלבד, בד כזה שהוא גם חלש יותר  נשחק מהר מאד ואף נקרע ונרטב מהר גם בתנאים טובים.אוף פיסט לא מוכרת ביגוד כזה !!! וכל הביגוד בחנות מצוייד ב"ממברנה" מסוג זה או אחר.

 הטוב ביותר הוא בד השלוש שכבות או השתי שכבות עם ממברנתPRO GORE-TEX  -זוהי ממברנה  עם אטימות למים ויכולת נידוף הגבוה בתעשייה-40/30 ! ככלל-ביגוד עשוי GORE-TEX הינו גם קל משמעותית מאחר ונוח יותר על הגוף .
ככלל בדים עם ממברנה הם חזקים ביותר ואטומים לאורך שנים כי כאמור הם מסתמכים על ממברנה{כזו או אחרת} המונחת בין השכבות.או מוצמדת לחלק הפנימי של הבד.
 דבר נוסף -כמובן שביגוד ברמות כאלה כל האיבזור האפשרי בא כסטנדרט.

עוד נק חשובה-ממברנות גורטקס אומנם נושמות יחסית פחות טוב{אם כי עדיין ברמה של לפחות-15 אלף גרם} מבדים עם ממברנה  וזו גם הסיבה למה חם יותר עם הגורטקס ,לכן רוב חברות הביגוד לסנובורד לעומת חברות סקי כמעט ולא משתמשות בו וגם מכיוון שה"גורטקס" מייקר מאד את הבגד.

 בארץ ובעולם אנו ממליצים על ביגוד דק וקל ללא חימום כלל עם איוורורים כמובן ורמת אטימות 10-20 אלף ממ עם דגש על נשימה גבוהה, החרמון הוא לא אתר קר והשלג בו תמיד רטוב עד בוצי במצב כזה כל ישיבה על השלג תגרום להרטבת הישבן וזה לא נעים אם כי לא קר... בארופה שם קר והשלג יבש אומנם גם ביגוד ברמה נמוכה לא ירטב ויספק ברוב התנאים , אבל למה לקנות פעמיים ?
ביגוד טוב שהוא גם עמיד מאד למים וגם נושם וגם מאובזר יתן לך תשובה נאותה בכל מצב ובכל מקום. 

ביגוד שכזה לא תמיד עולה יותר רק צריך לחפש ,להשוות מחיר מול תמורה {ובישראל מחיר מול המחיר באירופה}  - וכך אם תוותר על פוזת המותג ודאווין השם ותתרכז בתמורה מול המחיר-התמורה לכספך תהיה מקסימאלית וארוכת טווח. 

נ.ב- לתזכורת ברוב הקניונים וחניות הout-let באירופה הביגוד המוצע לרוב אינו מציין את רמת האטימות מכיוון שהיא נמוכה מ2000-3000 ממ ומכאן "מחירי המציאה" שרבים כה שמחים למצוא-כאמור לסקי זה סביר לסנובורד לא.

 The one who understands .....understands